Wat is ISO 9001?
ISO 9001 is de mondiale norm voor kwaliteitsmanagement met meer dan 1.1 miljoen gecertificeerde bedrijven. Met de ISO 9001 toon je aan dat je consequent diensten en producten kan leveren die voldoen aan de eisen en wensen van je stakeholders en klanten. Door middel van een risicomanagementsysteem breng je de kansen en risico's in kaart. Door processen continu te stroomlijnen zorg je dat je bedrijfsprocessen efficiënter worden ingericht. Dit zorgt niet alleen dat je aandacht hebt voor jouw interne processen, maar ook meer efficiëntie en een hogere klanttevredenheid.
ISO 9001:2015
Eind 2015 is er een herziening van de ISO 9001 norm uitgekomen: de ISO 9001:2015. Bij de oude versie van de ISO 9001 is het uitgangspunt vooral de procesbeschrijvingen. In de nieuwe norm ligt de nadruk voornamelijk op de context die van invloed is op de bedrijfsvoering. Een handboek is niet langer verplicht, maar een kwaliteitsmanagementsysteem wordt wel verplicht gesteld. Een kwaliteitsmanagementsysteem zorgt voor structuur, grip op de bedrijfsvoering en zorgt voor houvast. FPSupport helpt je borgen en monitoren door middel van de PDCA-cyclus. Zo zorg je ervoor dat je gericht je kwaliteitsdoelen behaalt.
De voordelen van een ISO 9001 norm
Zie hiernaast de voordelen van het ISO 9001 certificaat.
Eisen voor ISO 9001 certificering
Misschien wel het belangrijkste voor jou als ondernemer: Wat betekent ISO 9001 certificering voor mijn onderneming en wat moet ik in de praktijk gaan doen? Hieronder worden een aantal belangrijke eisen toegelicht:
-
Het vaststellen van de kwaliteitseisen aan je producten of diensten;
-
Goede communicatie met je klanten, bijvoorbeeld goed inventariseren wat de wensen en verwachtingen van je klant zijn;
-
Vind binnen jouw organisatie een ontwerp- en/of ontwikkelproces plaats? Dan is het belangrijk dat je regelmatig beoordeelt of je nog voldoet aan de (vooraf) gestelde criteria;
-
Beheersing van extern geleverde processen, producten en diensten.
Verder op deze pagina komen eisen zoals het opstellen van kwaliteitsdoelstellingen, het uitvoeren van een directiebeoordeling en een interne audit naar voren.
"MELD KWALITEITSAFWIJKINGEN, RISICO'S EN (BIJNA) INCIDENTEN)"
Incidenten melden is cruciaal om veiligheid op de werkvloer te verbeteren. Het biedt een basis om veiligheidsprocessen te verbeteren (PDCA) en de kans op een bedrijfsongeval te verkleinen.
-
Maak digitaal en met foto's een melding van een kwaliteitsafwijking, onveilige situatie of bijna incident.
-
Classificeer de melding op onderwerp en impactniveau
-
Analyseer periodiek welke kwaliteitsafwijkingen , risico's en bijna incidenten aandacht verdienen
-
Koppel een melding aan een beheersmaatregel en borg deze in het dashboard
ISO 9001 Kwaliteitsmanagementsysteem
Kwaliteitsmanagement is in ieders belang en de basis ligt in het melden van kwaliteitsafwijkingen, risico's en (bijna) incidenten. Je wilt daarbij kwaliteitsafwijkingen, (bijna) incidenten of een bedrijfsongeval simpelweg voorkomen. Door incidenten te melden krijg je via de app meer inzicht in de risico's en de kansen op de werkvloer, maar de app ondersteunt je ook bij het borgen van de opvolging van de actiepunten. Deze gestructureerde benadering draagt ook bij aan het overleggen van bewijslast. Zo toon je aan dat je voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook dat je voldoet aan de eisen en wensen van je klanten en stakeholders. Kortom, middels risicomanagement speel je in op kansen en bedreigingen. Daarnaast zorg je door goede borging en monitoring voor een duurzame invullen van continue verbetering van de organisatie (PDCA)
Borg je processen - borg en monitor terugkerende taken met een overzicht in één dashboard
Documentenbeheer - Makkelijk inzicht in al je documenten en bewijslast geborgd
Meld en analyseer - Meld eenvoudig kwaliteitsrisico's, (bijna) incidenten en suggesties voor verbeteringen
Graag komen we met je in contact om de mogelijkheden van FPSupport te bespreken. Plan hieronder eenvoudig een telefonische afspraak in met een van onze experts.
Contact of plan een online kennismaking in
Functionaliteiten dashboard
Één dashboard, iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen...
KAM/HSE software zorgt voor een 24/7 beschikbaarheid van data en overzicht. Altijd op één plek, niet manipuleerbaar (dat regel je met rechten) en super eenvoudig te bereiken via de app met informatie die alleen voor de betreffende gebruiker relevant is. Door de beschikbaarheid goed te faciliteren wordt het gewoonweg makkelijker om je registraties uit te voeren en beslecht je de discussie over de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van statussen en data.
Efficiëncy en kostenbesparend...
Feit is dat er veel verborgen kosten gemoeid gaan in het beheer van KAM/HSE. De belangrijkste is de tijd die gemoeid gaat met communicatie over statussen, meldingen, gekoppelde informatie en ga zo maar door. Helaas vaak niet één maar meerdere keren over hetzelfde onderwerp. Het helpt daarbij niet dat dit plaatsvindt via allerlei verschillende media zoals Whatsapp, SMS, e-mail, telefoontjes en briefjes. Oftewel, genoeg redenen om vanuit een economisch perspectief na te denken over invulling van de beheersing van KAM/HSE processen. Het is evident dat een centrale en gestructureerde manier van registraties in een KAM/HSE softwaretool hieraan in sterke mate bijdraagt en dat het gefragmenteerd en in meerdere Excelbestanden en -bladen bijhouden van data hier haaks op staat.
Al jouw data veilig in de cloud...
KAM/HSE software biedt de mogelijkheid om in een goed beveiligde cloudomgeving je data te beheren. Dit betekent enerzijds dat de data op zichzelf veilig is opgeslagen (de juiste technologie om dit zo goed mogelijk te realiseren), anderzijds beperkt het de kans dat bijvoorbeeld collega’s goedbedoeld met de data aan de haal gaan (de menselijke kant die in meer dan 80% van de gevallen onbedoeld de belangrijkste factor is in het zorgen van een datalek).
Samenwerken in één dashboard. Overal en altijd toegankelijk!...
Beschikbaarheid van KAM/HSE data 24/7 toegankelijk. Actuele status van processen zijn makkelijk toegankelijk en in te stellen via rechten. Beschikbaarheid zorgt voor continuïteit in de uitvoering van beheersmaatregelen door collega’s. Mocht er iemand wegvallen, dan kunnen belangrijke KAM/HSE processen doorlopen indien dit is georganiseerd binnen een KAM/HSE applicatie.
Wil je weten hoeveel uren je bespaart met de inzet van KAM/HSE software ten opzichte van bijvoorbeeld Excel? Vraag hieronder een demo aan en op basis van jouw parameters geven we aan wat je in potentie kunt besparen."
Plan hier een kennismakingsgesprek in!
Functionaliteiten dashboard
Één dashboard, iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen...
KAM/HSE software zorgt voor een 24/7 beschikbaarheid van data en overzicht. Altijd op één plek, niet manipuleerbaar (dat regel je met rechten) en super eenvoudig te bereiken via de app met informatie die alleen voor de betreffende gebruiker relevant is. Door de beschikbaarheid goed te faciliteren wordt het gewoonweg makkelijker om je registraties uit te voeren en beslecht je de discussie over de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van statussen en data.
Efficiëncy en kostenbesparend...
Feit is dat er veel verborgen kosten gemoeid gaan in het beheer van KAM/HSE. De belangrijkste is de tijd die gemoeid gaat met communicatie over statussen, meldingen, gekoppelde informatie en ga zo maar door. Helaas vaak niet één maar meerdere keren over hetzelfde onderwerp. Het helpt daarbij niet dat dit plaatsvindt via allerlei verschillende media zoals Whatsapp, SMS, e-mail, telefoontjes en briefjes. Oftewel, genoeg redenen om vanuit een economisch perspectief na te denken over invulling van de beheersing van KAM/HSE processen. Het is evident dat een centrale en gestructureerde manier van registraties in een KAM/HSE softwaretool hieraan in sterke mate bijdraagt en dat het gefragmenteerd en in meerdere Excelbestanden en -bladen bijhouden van data hier haaks op staat.
Al jouw data veilig in de cloud...
KAM/HSE software biedt de mogelijkheid om in een goed beveiligde cloudomgeving je data te beheren. Dit betekent enerzijds dat de data op zichzelf veilig is opgeslagen (de juiste technologie om dit zo goed mogelijk te realiseren), anderzijds beperkt het de kans dat bijvoorbeeld collega’s goedbedoeld met de data aan de haal gaan (de menselijke kant die in meer dan 80% van de gevallen onbedoeld de belangrijkste factor is in het zorgen van een datalek).
Samenwerken in één dashboard. Overal en altijd toegankelijk!...
Beschikbaarheid van KAM/HSE data 24/7 toegankelijk. Actuele status van processen zijn makkelijk toegankelijk en in te stellen via rechten. Beschikbaarheid zorgt voor continuïteit in de uitvoering van beheersmaatregelen door collega’s. Mocht er iemand wegvallen, dan kunnen belangrijke KAM/HSE processen doorlopen indien dit is georganiseerd binnen een KAM/HSE applicatie.
Wil je weten hoeveel uren je bespaart met de inzet van KAM/HSE software ten opzichte van bijvoorbeeld Excel? Vraag hieronder een demo aan en op basis van jouw parameters geven we aan wat je in potentie kunt besparen."
Plan hier een kennismakingsgesprek in!