Nieuws en Blogs KAM

Vind hier het laatste nieuws met betrekking op KAM / HSE, borging en monitoring van kwaliteit, arbo, milieu en veiligheid.

Safety, ISO en HLS bij een Rotterdamse aluminium verwerker

Door Marcel van Schooneveld

Het effectief verankeren van ISO in een (Veiligheids)ManagementSysteem door Marcel van Schooneveld, Owner FPSupport.

 

 

 

Gehaald, maar nog stappen te zetten

Via een adviesbureau waarmee wij veel samenwerken kom ik aanraking met een grote en internationale speler in de verwerking van aluminium. De plek; de Rotterdamse Haven, één van onze belangrijkste motoren van onze economie. Bij aankomst zie ik een gigantisch terrein, wat achteraf nog veel groter blijkt. Enorme kranen, shovels en hoge bergen met aluminium maken het industriële landschap. De verantwoordelijke veiligheidsfunctionaris ontvangt mij hartelijk, biedt mij een kop koffie aan en legt uit dat er een ISO audit is geweest. “Ja gehaald, maar op organisatorisch vlak dienen wij nog stappen te zetten” , zegt hij lachend. ISO 9001:2015 is het doel en borging een belangrijk voorwaarde om het doel te bereiken. 

De voorbereiding op de ISO audit was peentje zweten. “Ja wij hebben alles geregeld, maar waar ligt de bon van het onderhoud aan de Hitachi (blijkt een heftruck te zijn) en hebben wij al een antwoord gekregen van het bestuur over de toetsing van de belanghebbende in het kader van ISO 9001?”. Een bekend fenomeen; een diversiteit aan onderdelen die van belang zijn voor ISO, liggen versnipperd binnen de organisatie en het is niet helemaal duidelijk wie nu wat precies doet. 

“Mot wel eenvoudig zijn”.

Het bevriende adviesbureau had tot mijn vreugde enthousiast verteld over onze applicatie. Wij waren echter niet de eerste softwareleverancier die een presentatie gaf. Enige scepsis was van de gezichten af te lezen. Eerdere trajecten waren afgeketst vanwege de complexiteit in het gebruik. Nico, sinds 1981 werkzaam bij de firma, maakte op z’n Rotterdams met niet misverstaande woorden duidelijk dat het een eenvoudig systeem moest zijn, waar iedereen zijn registratie zonder poespas in moet kunnen zetten. De presentatie werd goed ontvangen en vanuit het beginsel “van proberen kun je leren” werd er een proef afgesproken van drie maanden, waarbij wij ook de begeleiding voor het realiseren van de ISO structuur op ons namen.  

Eenvoudige beheerstaken en HLS

De uitdaging in dit traject was de digitalisering van een managementsysteem (in lijn met de HLS) en in combinatie met de eenvoudige registratie van beheerstaken door de mensen op de werkvloer. HLS Staat overigens voor High Level Structure en helpt je ISO normeringen eenvoudiger en met minder inspanning te organiseren. Ook in dit traject was draagvlak dus cruciaal. Niet alleen op de werkvloer, maar de KAM functionaris had ook sterk de behoefte om aan de directie inzicht te geven in het totale KAM speelveld. De dag van de inrichting was daar. Na een korte voorstelronde, een korte presentatie van de applicatie en het gezamenlijk aanscherpen van de doelen hebben wij een start gemaakt. In overleg met de KAM functionaris zijn wij gestart met de operationele beheerstaken. Iedereen mocht roepen, waarbij we van het ene naar het andere proces schoten. In een uur en 45 minuten hadden wij de templates gevuld en kregen we de bevestiging dat alle processen wel zo’n beetje waren behandeld. Door het bieden van structuur op een eenvoudige wijze sloeg de scepsis om in “trots zijn” op de gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid. Vervolgens hebben wij met de KAM Functionaris de HLS structuur geïmplementeerd. Alle operationele beheerstaken vielen daarbij in hoofdstuk 8 van de HLS en de overige onderdelen werden uitgewerkt tot een werkbare structuur. De ontwikkelde rechtenstructuur creëerde de mogelijkheid om registraties voor de werkvloer binnen de applicatie mogelijk te maken, zonder hen te belasten met de overige onderdelen uit de HLS. 

Effectief software inzetten voor Safety & ISO binnen uw organisatie?

De situatie bij deze internationale verwerker van aluminium is niet uniek. Betrek medewerkers vroegtijdig bij de ontwikkeling, inrichting en monitoring van uw managementsysteem. Doorlopend inzicht in de status van de ISO beheerstaken voorkomt dat het systeem een eendagsvlieg wordt. Door het openbaar maken (middels een dashboard) van de status van de beheerstaken, wordt kwaliteitsmanagement een zichtbaar en doorlopend proces voor iedereen. Graag deel ik onze ervaringen met het effectief inzetten (veiligheids)managementsystemen binnen diverse sectoren. Neem contact met mij op en ik help u graag verder (+31683531087 of via het online contactformulier).

Klik hier en lees meer over de achtergronden van onze toegepaste managementsysteem.

terug naar pagina